Om föreningen

Området innehåller ca 100 kolonistugor och ca 280 odlingslotter.

Varje medlem får 10% rabatt på Oskarsbergs trädgård, Växt och trädgård samt på Flügger färg mot uppvisande av medlemsbevis.

Förutom årsmöte inbjuder föreningen alla medlemmar till medlemsmöten, ett vår- och höstmöte varje år.

Information om säsongens aktiviteter finns att ta del av genom anslag på anslagstavlor och på vår medlemssida.

Buss till Anderslund koloniområde

Anderslunds koloniträdgårdar ligger 3,4 km från Nyköpings centrum mitt emot nya kyrkogården. Buss linje 161 ”Nyckelpigan” avgår från bussterminalen varje timma. Bussen går:
Jämn timme via Nyköpings lasarett -Nya kyrkogården-Anderslund.
Ojämn timme via Brandkärr-Coop Forum- Oppeby gård- Anderslund.

Föreningslokal

Föreningslokalen med tillhörande dansbana ligger i slutet av området. Lokalen rymme ca 70 personer och går att hyra med köksutrustning för olika arrangemang.

Lokalhyra är 500 kr för medlemmar och 1000 kr för icke medlemmar.

Toaletter och dusch

Vattentoaletter finns utplacerade på olika ställen på området. Tre toaletter finns vid föreningslokalen och där finns också tillgång till en dusch.

Aktiviteter

Tre gånger per år, på våren, sommaren och hösten, anordnas städdagar då medlemmarna samlas för att tillsammans städa och ställa iordning områdets allmänna ytor.

Lite historia

Anderslunds koloniförening bildades 1946. Ett år senare var den första stugan färdigbyggd.

Under 1950-talet höjdes arrendeavgiften för en jordlott upptill 10 öre per m2 och 8 öre per m2 för en skogstomt. Kolonisterna hade också arbetsplikt, två timmar för jordlottsägarna och fyra timmar för stugägarna.

Kolonisternas samlingsställe var till en början Oskarsbergsstugan som var ett torparställe med gård och lada till. Den låg på bergsknallen vid parkeringsplatsen utanför den nuvarande föreningslokalen.

Under 1950-talet iordningställdes också ”groggholmen” med nyinköpt flaggstång. Groggholmen är den lilla kullen som ligger utmed Hinzenskrogsvägens början. Detta var en populär samlingspunkt och namnet kanske talar lite för sig självt.